Kunskapsdelning
För att få till en ökad odling och förädling av baljväxter krävs att hela värdekedjan, från odlare till livsmedelsindustrin och handlare kommunicerar för att förstå varandras behov och möjligheter.
Behov i värdekedjan
Odling
• Samma eller högre avkastning än andra grödor.
• Gårdsknutna anläggningar för företagare som önskar få bättre kontroll över sin försäljning genom att själv rensa, torka, skala och paketera små volymer av baljväxter till en nischmarknad
• Kontraktsodling av baljväxter
• Högkvalitativ affärsrådgivning till odlare
• Mindre pappersarbete kopplat till jordbruksstöd, mer tid att tänka strategiskt och utveckla verksamheten
• Bättre utnyttjande av sidoströmmar
• Ökad kännedom om baljväxters utmärkta egenskaper som beredskapsmat. Säkerställ en inhemsk produktion av baljväxter.
Förädling och produktion
• Anläggningar som kan rensa, torka, skala, paketera och ansvara för vidareförsäljning av större volymer av baljväxter från olika gårdar. T.ex. Odlarkooperativ som kan erbjuda de volymer som efterfrågas av livsmedelsindustrin och grossister
• Fler avancerade förädlingsanläggningar i Sverige (värmebehandling, fermentering, framställning av proteinisolat och extrudering)
• Högkvalitativ affärsrådgivning till SMF, inklusive tillgång till/kunskap om testbäddar för produktutveckling och produktionsuppskalning
• Bättre utnyttjande av sidoströmmar från växtproteinframställning
• Hälsosamma växtbaserade livsmedel för alla (konsument/handel)
Hälsosamma växtbaserade livsmedel för alla (konsument/handel)
• Ökad kunskap om baljväxtbaserad matlagning (hantering av råvara, smaksättning osv.) i offentliga kök
• Ökad kunskap om miljö- och hälsofördelar för att öka konsumtionen
• Produkter som smakar gott till bra pris
• Matkultur och -sedel som anammar baljväxter och som är i linje med de nordiska näringsrekommendationerna (äta mer växtbaserat).
• Dynamiska inköpssystem inom offentlig sektor som möjliggör upphandling av inhemska baljväxter
• Alternativa säljkanaler med mindre mellanhänder
• Ökade möjligheter för mindre svenska eller lokala leverantörer att sälja via dagligvaruhandeln
Export / internationalisering
•Bättre kännedom om affärsmöjligheter kopplade till växtbaserade proteiner i den internationella marknaden
Forskning och Innovation
•Fokuserade satsningar på växtförädling för att ge odlare tillgång till fler lönsamma sorter (med mindre skördevariationer) som efterfrågas av industrin
•Forskning för att öka biotillgänglighet av järn i växtproteinbaserade ”köttsubstitut”
•Forskning för att förbättra den sensoriska upplevelsen (smak, tuggmotstånd mm) för baljväxtbaserade produkter.
Skånebönan samlar hela värdekedjan
Tillsammans har besitter de forskare, myndigheter, näringslivsrepresentanter och -främjare som samarbetar inom Skånebönan en enorm kompetens om historia, nuläge och behov avseende odling och konsumtion av baljväxter i Sverige. Vår ambition är att fortsätta driva frågan och hålla Skånebönans handlingsplan vid liv tills vi uppnått vår målbild om ökad odling och konsumtion av inhemska baljväxter i Skåne och hela Sverige. Här nedan ger vi en överblick på värdekedjans behov av utvecklingsinsatser.